Jednym z zadań na maturze ustnej z języka angielskiego jest opisywanie obrazka. Opis zdjęcia na maturze trwa maksymalnie trzy minuty, a na przygotowanie do niego masz trzydzieści sekund. Po nim musisz opisać, co widzisz na obrazku i odpowiedzieć na pytania. Oto jak należy to zrobić, aby otrzymać maksymalną liczbę punktów.
O czym pamiętać przy opisie ilustracji?
Aby stres spowodowany egzaminem nie wpłynął na to, że będziesz mówić chaotycznie lub zapomnisz o istotnych rzeczach, warto przygotować sobie uniwersalny schemat, Jeśli odniesiesz się do wszystkich poniższych punktów, opiszesz obrazek po angielsku prawidłowo. Skup się więc przede wszystkim na tym:
- Kto lub co jest na zdjęciu?
- Gdzie się znajduje?
- Co robi osoba, którą widzisz?
- Jakimi przymiotnikami możesz ją opisać?
- Jak jest ubrana?
- Dlaczego zachowuje się tak, a nie inaczej?
- Jak może się czuć ta osoba i dlaczego tak uważasz?
- Co może mówić?
- Co, mogło wydarzyć się wcześniej i co być może wkrótce nastąpi?
Opisywanie obrazka — Jak prawidłowo to zrobić?
Przy opisywaniu obrazków maturalnych najlepiej jest przechodzić od ogółu do szczegółu. Musisz wiec rozpocząć od najogólniejszych informacji, po czym stopniowo przechodzić do tych bardziej szczegółowych Na początku podaj więc najbardziej ogólne rzeczy dotyczące zdjęcia np. The photo shows two young girls in the gym. Perhaps the picture is taken by the third friend.
Następnie możesz teraz opisać, co robią osoby na zdjęciu, np. One girl is making physical exercise. The second girl is looking at her.
Możesz opisać dokładnie scenerię obrazka, np. In the background there are some other teenagers. They are playina a ball. On the right side of the picture there is a basket. One boy is trying to throw the ball to the basket.
Dobrze jest wspomnieć o porze dnia Możesz powiedzieć: The picture was probably taken in the morning. I can see the sun shining brightly in the window and on the left we can see a clock. It’s half past eight. I think it is PE lesson.
Podczas egzaminu ustnego powinieneś dokładnie opisać wygląd najważniejszych postaci np. The girl in the foreground is about 15 years old, She is rather short She has long curly fair hair, and blue eyes. She’s wearing a white T- shirt and black shorts. The second girl is taller. She has short black hair and brown eyes, She is wearing a tracksuit. She looks very tired. Maybe she has already done the same ezercise. Probably the girls are going to finish this activity and join the rest of the group.
Możesz dodać, z czym kojarzy Ci się sytuacja ze zdjęcia. Czy uczniowie dobrze się czują na tej lekcji? Możesz też dodać swój stosunek do lekcji WF. Czy je lubisz, czy nie lubisz i czy chętnie wykonywałbyś ćwiczenia ze zdjęcia? Pamiętaj, egzaminatora nie interesuje, czy mówisz prawdę, a Twoim zadaniem jest pokazanie, że potrafisz płynnie, logicznie i mówić po angielsku, a nie czy lubisz lekcje WF, więc mów to, co najłatwiej Ci wyrazić.
Opisywanie obrazka – przydatne słownictwo
Oto kilka wyrażeń, które mogą okazać się przydatne do opisywania obrazka.
- In this picture there is/are – Na tym obrazku jest/są,
- In the photo I can see – Na zdjeciu widzę,
- The photo shows– Zdjęcie przedstawia,
- In the foreground– Na pierwszym planie,
- At the bottom/top/middle of the picture – Na dole/dole/ środku obrazka,
- In the backgroung– W tle,
- It might be… – To może być…,
- Although – Chociaż,
- What is more… – Co więcej…,
- However – Jednak.