Choć gramatyka języka angielskiego należy do najmniej skomplikowanych na świecie, gdyż nie ma w niej przypadków i rodzaju rzeczownika a czasowniki nie odmieniają się przez osoby ani liczby, potrafi jednak sprawiać problemy. Trudności w nauce angielskiego są niestety powszechne i odczuwa je większość uczniów. Oto najczęstsze z nich.
Trudności w nauce angielskiego – skąd się biorą?
Nauka języka angielskiego może się niektórym osobom wydawać trudna. Jest to bowiem system językowy znacznie różniący się od polskiego i innych języków słowiańskich.
W początkowych stadiach nauki najwięcej problemów sprawia różnica pomiędzy pisownią a wymową. Kluczowa jest również konieczność przyzwyczajenia się do właściwego mu szyku zdania, czy zupełnie innego sposobu opisywania rzeczywistości. Istnieją bowiem struktury takie, jak, chociażby czas Present Perfect, który nie ma bezpośredniego odpowiednika w języku polskim, co powoduje, że mogą one podczas nauki sprawiać trudności.
Źródło trudności — fonetyka
Jedną z podstawowych cech angielskiego jest to, że wiele słów pisze się podobnie, ale nie ma absolutnie żadnej gwarancji na to, że również podobnie się je wymawia. Spora liczba wyrazów nie brzmi tak, jak sugerowałby ich zapis, a zasady dotyczącą zapisu kolejności samogłosek, zupełnie nie zdają egzaminu w wielu wyjątkach.
Innym częstym problemem jest konieczność produkowania dźwięków nieużywanych przez Polaków. Język angielski to język germański. Posiada on kilka cech, które charakteryzują te języki. Jedną z nich jest obecność wielu samogłosek. W języku polskim mamy 5-8 fonemów samogłoskowych, natomiast w angielskim rozróżniamy aż 12 samogłosek oraz 8 dyftongów, czyli aż 20 różnych dźwięków, które dzielimy je na długie i krótkie.
Spółgłoski angielskie też nie rozpieszczają. Chociażby „th” określane przez lingwistów mianem „spółgłoski szczelinowej międzyzębowej dźwięcznej”, to dla wielu uczących się naprawdę twardy orzech do zgryzienia.
Ponadto angielski stale ulega skracaniu. Silne akcentowanie w nim pierwszej sylaby powoduje skracanie słów i redukcję sylab, stąd mamy tu sporo krótkich i jednosylabowych wyrazów. Jest on też silnie spółgłoskowy. Słowa są w nim krótkie, ale akcentowane. Dlatego też bardzo istotna jest w nim intonacja.
Trudności w nauce angielskiego — gramatyka
Kolejnym elementem, który może utrudniać naukę języka angielskiego, jest fakt, że niektóre słowa potrafią być jednocześnie czasownikami, rzeczownikami i przymiotnikami. Przyjmują tę funkcję w zależności od kontekstu. Również nauka czasów angielskich wymaga cierpliwości. Dochodzi do nich mowa zależna oraz trzy okresy warunkowe.
Trudności w nauce angielskiego — słownictwo
Angielski ma też o wiele więcej słów niż polski, a niuanse znaczeniowe między nimi są niełatwe do wychwycenia. Ponadto, ponieważ posługuje się nim ogromna część świata, rozwija się on w szybkim tempie. Powoduje to, że ciągle powstają w nim nowe słowa i trudno za tym nadążyć.
Kolejne wyzwanie dla uczących stanowią niepozorne słówka zwane phrasal verbs, czyli czasowniki frazowe. Są one zbitkami słów, z których każda ma zupełnie inne znaczenie niż pojedynczo.
Psychologia uczenia
Istnieje również pewna tzw. krzywa uczenia się. Uczeń, który osiągnął poziom B1, ma z czasem wrażenie, że czyni coraz mniejsze postępy, Gdy poznaje się już znaczną część zagadnień gramatycznych i może porozumieć się w podstawowym zakresie, progres staje się dla niego coraz mniej dostrzegalny. Dlatego też najwięcej osób kończy naukę na poziomie A2/B1.
Istnieją też bardzo silne bariery psychologiczne. Strach przed popełnieniem błędu często tworzy wewnętrzną blokadę, uniemożliwiająca porozumiewanie się.
Ponadto każdy, kto potrafi rzetelnie i krytycznie spojrzeć na swoją wiedzę, zauważa, że im dłużej się uczy, tym boleśniej dostrzega ogrom swoich braków. Ta zależność nazywa się efektem Krugera-Dunninga. Pokazuje ona, że im mniej wiemy na konkretny temat, tym bardziej uważamy się za ekspertów w jego dziedzinie.