Czy lepiej uczyć się angielskiego uczęszczając na zajęcia stacjonarne, czy korzystniejsze są zajęcia online? Każda forma ma swoich zwolenników i przeciwników. Nadszedł czas na podjęcie decyzji. Ruszyły rekrutacje, które wkrótce dobiegną końca. Dla kogo więc lepiej sprawdza się każdy typ zajęć.
Zajęcia online — zalety
Zajęcia online to niewątpliwie bardzo wygodna forma nauki języka angielskiego. Już przed pandemią wiele szkół oferowało tego typu lekcje. Jednakże okres zagrożenia Covidem-19 wpłynął na ogromny rozwój nauczania prowadzonego przez internet.
Dzięki zajęciom online nie trzeba ruszać się z domu. Można zasiąść wygodnie w fotelu we własnym domu. Nie trzeba martwić się o transport ani spędzać długiego czasu na dojazdach. Nie dotyczy nas wówczas zatłoczona komunikacja publiczna ani obawa, że autobus nie przyjedzie.
Dzięki brakowi konieczności wynajmowania sal lekcyjnych zajęcia online z angielskiego są często tańsze od stacjonarnych. Pozwalają więc one na oszczędność nie tylko czasu, ale i pieniędzy. Siedząc przed komputerem, nie obawiamy się też tak bardzo mówienia, jak w dużej grupie, w której czujemy się niepewnie. Często mamy możliwość dostępu do materiałów, których nie można zaprezentować na zwykłych zajęciach. Wszystkie teksty podcasty, słowniki i ćwiczenia są dostępne w naszym komputerze. Nie trzeba ich zgrywać na dysk, drukować czy przynosić z zajęć i składować.
Zajęcia online pozwalają też na większą dowolność doboru godziny. Częściej bowiem odbywają się we wczesnych godzinach rannych czy bardzo późnym wieczorem. Zajęcia prowadzone w systemie 1:1 umożliwiają również zindywidualizowanie programu nauczanie i lepsze dostosowanie materiału do konkretnej osoby. Nie sposób nie wspomnieć o ogromnym komforcie, możliwości siedzenia we własnym pokoju w wygodnym fotelu z kawą albo herbatą przy stoliku.
Zajęcia stacjonarne — zalety
Językowe zajęcia stacjonarne to nieoceniona możliwość spotkania się z lektorem twarz w twarz. W sali lekcyjnej podczas zajęć nie ma tyle demotywatorów i rozpraszaczy niż na zajęciach odbywanych we własnym pokoju. Pozwala to lepiej skupić się na tym, co mówi nauczyciel.
Ponadto zajęcia stacjonarne odznaczają się bardziej szkolną atmosferą, niż zacisze własnego mieszkania. Dodają więc motywacji do nauki w postaci grupy, przed którą pragniemy dobrze wypaść. Trudniej bowiem przy wszystkich jest tłumaczyć się z nieodrobionej pracy domowej.
Tradycyjne zajęcia pozwalają też na szybszą interakcję między lektorem a uczestnikami. Dają one możliwość bardziej szczegółowego dopytania się i bardziej osobisty kontakt oraz lepsze ćwiczenie mówienia. Umożliwiają również na zapoznanie nowych osób i poszerzenie kręgów znajomych. Często wśród uczestników zajęć nawiązują się przyjaźnie, które skutkują wspólnymi wyjazdami w celu nauki języka albo współpracą na różnych polach.
Stacjonarne zajęcia dają również większą pewność rodzicom zapisującym na lekcje swoje pociechy, że opłacony przez nich czas został wykorzystany bardziej efektywnie i aktywnie na naukę. Lekcja online pozwala bowiem bardziej na bierność i pozorowanie uczestnictwa.
Dla kogo zajęcia online, a dla kogo stacjonarne?
Zajęcia online to świetna alternatywa dla osób zapracowanych, którym trudno jest wygospodarować czas. Dają one korzyści osobom, które pragną uczyć się w nietypowych godzinach i pragną oszczędzić czas poświęcony na dojazdy. To również doskonała propozycja dla osób z niewielkich miejscowości, które muszą daleko dojeżdżać na zajęcia lub mają duże ograniczenie w znalezieniu środka transportu o konkretnych godzinach.
Lekcje te umożliwiają też naukę osobom z fobią społeczną albo po prostu nieśmiałym i niepewnym siebie obawiającym się wypowiadać w obecności dużej grupy. Są tańsze, więc ceny ich mogą być bardziej dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach finansowych.
Natomiast zajęcia online z pewnością nie spełnią swojego zadania w przypadku bardzo małych dzieci lub seniorów, którzy mają problemy z obsługą komputera i Internetu oraz osobom z problemami z koncentracją i motywacją do pracy.
Z kolei zajęcia stacjonarne z pewnością lepiej sprawdzą się dla uczniów którzy nie potrafią skoncentrować się wśród wielu rozpraszaczy, nie dysponują cichym odizolowanym miejscem do nauki, bądź nie potrafią „wyłączyć się” z domowych obowiązków. Również osoby o słabych kompetencjach cyfrowych z pewnością więcej skorzystają z nauki twarz w twarz bez konieczności ciągłego „użerania się” ze sprzętem, który raz funkcjonuje lepiej, raz gorzej.
Zajęcia pod bacznym okiem lektora to również lepsza propozycja dla małych dzieci. Na pewno więcej wyniosą z nich także osoby z trudnościami i specjalnymi potrzebami w obszarze nauczania.
Zajęcia stacjonarne w klasie są też ciekawszą alternatywą dla osób towarzyskich, lubiących ludzi i pragnących zawierać nowe znajomości oraz takich, których mocno motywuje osoba lektora i kontakt z żywymi osobami.