Brytyjskie samochody zawsze cechowała specyficzna odrębność. Nietrudno dostrzec, że taksówki jeżdżące po ulicach Londynu są inne niż w pozostałych krajach, a nawet laik bez trudu odróżni samochód angielski od pojazdów pochodzących z kontynentu. Wyspiarskie auta tworzyli bowiem często ludzie niezwiązani bezpośrednio z motoryzacją, którzy patrzyli na nie bez obciążeń inżynierskich, a projektując je nie kierowali się tak bardzo rutyną. Wpłynęło to mocno na fakt, iż stworzone przez nich konstrukcje odbiegały znacząco od europejskich standardów.
Samochody brytyjskie – historia motoryzacji
Historia motoryzacji w Wielkiej Brytanii jest bogata i sięga lat 80. XIX wieku. Już w 1885 roku Karl Benz z Niemiec zaprezentował publicznie swój trójkołowy pojazd z silnikiem spalinowym, a wkrótce potem w Wielkiej Brytanii pojawiły się pierwsze fabryki samochodowe.
Niebawem, w 1904 roku, Charles Rolls, brytyjski pionier motoryzacji, wraz Henrym Roycem, inżynierem i producentem silników, założyli firmę Rolls-Royce, która stała się synonimem luksusu i doskonałości w samochodowym świecie. Nieco później w latach 20. i 30. XX wieku liczne sukcesy w wyścigach samochodowych odnosili brytyjscy producenci aut Bentley i Aston Martin. W tym samym czasie nastąpił również rozwój masowej produkcji samochodów. Wówczas jednym z kluczowych producentów pojazdów dostępnych dla szerszego społeczeństwa stała się firma Morris Motors. W 1959 roku wprowadziła ona na rynek kultowy model Mini Cooper, który zdobył popularność na całym świecie i stał się ikoną brytyjskiej motoryzacji.
Z kolei w 1968 roku poprzez połączenie kilku rodzimych producentów samochodów zostało utworzone państwowe przedsiębiorstwo British Leyland. W jego skład weszły firmy takie jak: Austin, Morris oraz MG i Rover. Choć w późniejszym okresie niektóre brytyjskie przedsiębiorstwa motoryzacyjne, m.in. producent luksusowych samochodów sportowych Jaguar oraz znany z terenowych pojazdów Land Rover, zostały na pewien czas przejęte przez japońską firmę Toyota, ostatecznie jednak powróciły one do Brytyjczyków.
Obecnie w Wielkiej Brytanii popularność zyskuje motoryzacja elektryczna, a rząd brytyjski ogłosił plany zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi do 2030 roku.
Jakie są najbardziej znane brytyjskie samochody?
Istnieje wiele znanych marek brytyjskich samochodów. Do najbardziej znanych należą:
- Rolls-Royce – ekskluzywna marka aut znana z produkcji eleganckich limuzyn i coupé, której pojazdy są symbolem prestiżu i luksusu.
- Bentley — renomowana marka samochodów luksusowych, znana ze swojego eleganckiego designu, wyrafinowanego wnętrza kabiny i wysokich osiągów.
- Aston Martin — legendarne brytyjskie przedsiębiorstwo, produkujące samochody sportowe i grand tourery, znane z charakterystycznego designu i wysokiej wydajności.
- Jaguar — marka samochodów luksusowych i sportowych, stanowiąca część Jaguar Land Rover. Produkowane przez nią samochody łączą w sobie elegancję, wydajność i innowacyjne technologie.
- Land Rover — producent terenowych luksusowych aut takich jak chociażby Range Rover, Produkty tej firmy znane są z doskonałej trwałości, wydajności w trudnych warunkach terenowych i wysokiego komfortu.
- Mini — kultowa marka aut, słynąca z małych, stylowych samochodów osobowych. Obecnie należy do koncernu BMW, ale korzenie jej są brytyjskie.
Samochody brytyjskie kontra europejskie
Samochody brytyjskie różnią się od europejskich aut m.in. odmiennym umieszczeniem kierownicy i specyficznym designem. Nie były one nigdy szczególnie nowoczesne konstrukcyjnie i stylistycznie, gdyż przy ich produkcji szczególną rolę odgrywało umiłowanie tradycji, ale to właśnie mogło stanowić o ich kultowym charakterze. Brytyjczycy wytwarzali zawsze bowiem bardzo charakterystyczne auta, o szczególnym stylu, które stały się z czasem synonimem luksusu przeznaczonym tylko dla bogatych.
Rolls-Royce na zawsze pozostanie postrzegany za najbardziej ekskluzywną limuzynę, Land Rover za najskuteczniejszego terenowca, a roadster Morgana za najelegantszy kabriolet. Z pewnością nie są one samochodami dla przeciętniaków. Dla tych ostatnich przeznaczona jest bowiem masowa produkcja znacznie tańszych europejskich kontynentalnych aut.